onsdag 9 april 2008

Några tankar om dagis...

Jag har ju mina barn på två olika dagis. Ett "vanligt" och ett utedagis, eller ja de har ju möjlighet att vara inne med men grundtanken är ute så mycket som möjligt även vid dåligt väder.

Jag börjar nu starkt ifrågasätta nyttan med dessa utedagis. Visst ska barn vara ute mycket och leka, det mår de bara bra av MEN det känns som om viktiga bitar går förlorade. Bland annat så förstår jag inte varför småbarn ska vara ute i snålblåst och regn nästan hela dagen. Ni vet sånt där väder som vi vuxna brukar huttra och muttra om att nerbäddad i soffan och glo på film hela dagen är bäst när det är så här.

Jag tror inte att trots minskad risk för smitta, vilket jag inte tror stämmer för de två är de som blir sjuka hela tiden, att utedagis, ur och skur dagis i det långa loppet är det bästa för våra små telningar.

Jag anser att det är viktigt för barn, till och med nyttigt att få gå inne och pula en hel dag med ÄVEN vid solsken, pyssla lite, baka och bara vara.
Det märks så tydligt skillnaden på barnen vad de får lära sig och inte. På det "vanliga" dagiset är det regel att man ber snällt om maten och inte kräver, på det andra så verkar det som om de inte riktigt håller så hårt på det.
På det vanliga dagiset så har man gemensam städtid och hjälps åt med att städa, antingen plocka undan leksaker på gården eller inne i lokalen. De åker på teater, till bibilioteket och gör allehanda roliga utflykter tillsammans. Medan på det andra så verkar det som om det glöms bort för allt är så fokuserat på lek på den vackra tomten. Visst har det gjorts utflykter men de utflykterna har bara varit till andra ställen.. ute..

Missförstå mig inte. Jag är supernöjd med personalen på utedagiset. De är toppen allihopa. Vänliga, omtänksamma, glada och barnen stormtrivs med dem och jag med då de har acceptans och förståelse och medkänlsa över att livet inte alltid fungerar som man vill.

Men det som jag till sist och syvende har mest problem med är all utetid. Vill vill vill komma dit en solig dag och gå in i huset och hämta barnen. Vill absolut INTE komma dit och hämta dem igen när de är så blöta av regnrusket att det enda man har i tankarna när man ser dem är: varmt bad omgående när vi kommer hem, iiih vad de måste frysa. Jo på sommaren är det lite roligare för då är det varmare ute, men inte den här tiden på året då det är kallt kallt kallt eftersom våren inte har spruttat igång på allvar.

Nu ska de på utedagiset börja på det "vanliga" dagiset till hösten och jag måste erkänna att jag ser framemot det, men jag kommer sakna personalen. Tur att de på det "vanliga" dagiset är lika toppen de med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar